Zelf toegankelijk maken: typografie

Goed leesbare lettertypes in jouw lesmateriaal

Als onderwijsprofessional ben je dagelijks in de weer met lesmaterialen. En je wilt natuurlijk dat iedere leerling ermee kan werken. Ook slechtziende leerlingen of leerlingen met dyslexie. Maar welk lettertype is het beste voor jouw lesmateriaal? Een sierlijk lettertype is weliswaar aantrekkelijk, maar als leerlingen de tekst in dit lettertype niet goed kunnen lezen, sla je alsnog de plank mis.

Ons advies: schreefloos

Wij raden je aan om te kiezen voor een schreefloze letter (Sans Serif). Leerlingen met dyslexie merken bij deze lettertypes het onderscheid tussen verschillende letters beter op. Ook de lettertypes dyslexie (o.a. Dyslexie en het gratis lettertype Open Dyslexic) lezen prettig, omdat er voldoende witruimte tussen de letters staat.

Vier zinnen in verschillende lettertypes Microsoft Sans Serif, Bookman Old Style, Bahnschrift SemiBold Condensed en Verdana

Wil je controleren of cijfers en letters voldoende van elkaar te onderscheiden zijn? Dan kun je in Word de letter l (el), hoofdletter I (ie) en het cijfer 1 (één) naast elkaar zetten en ze voor diverse lettertypes vergelijken.

Wat kun je doen?

Typografie houdt meer in dan de keuze voor een bepaald lettertype. Daarbij kun je denken aan stijl van de letters, witruimten en lettertypes. Maak daarvan gebruik als je aan de slag gaat met je eigen lesmateriaal.

  • Gebruik hoogstens twee verschillende lettertypes binnen een tekst
  • Voor leerlingen met dyslexie geldt in het algemeen de volgende vuistregel
    • Schreefloze letter, 10-12
    • Interlinie: 1.5-2.0
    • Links uitgelijnd

Voorbeeld van goede en slecht typografie. De tekst in de afbeelding is als volgt: Je ziet hier twee stukjes tekst. Kijk er eens goed naar. Welke tekst vind jij prettiger lezen? En waarom? Heeft dat te maken met het lettertype, is dat schreefloos? Ligt dat aan de witruimte tussen de letters? Of komt dat omdat er geen gebruik wordt gemaakt van andere stijlen zoals vetgedrukte of cursieve tekst?

Hoe controleer je of het werkt?

Laat de leerling een tekst hardop en stillezen en let daarbij op leessnelheid, hoe vloeiend hij leest en tekenen van vermoeidheid. Kies voor een tekst op het leesniveau dat de leerling beheerst. 

Afbeelding
Klantenservice Dedicon

We helpen je graag verder!

Heb je een vraag over aangepaste schoolboeken of het bestellen daarvan? Onze klantenservice helpt je graag verder! T: 0486 486 486