Didactische aanpassingen bij rekenen: kloktijden
Hoe leer je een blinde leerling klokkijken?
Voorbeeldopgave
Kloktijden invullen.
[Bron afbeelding: Alles telt groepsmap 8, ThiemeMeulenhoff 2010]
Didactische aanpassing
Opdracht 4.
Je krijgt 5 keer een digitale tijd.
Hoe laat is het op de analoge klok? Vul in.
De eerste is voorgedaan.
a. 13.47 - [dertien minuten voor twee]
b. 08.24 - [ ]
c. 23.17 - [ ]
d. 15.28 - [ ]
e. 00.02 - [ ]
De opdracht is zo aangepast dat de leerling de klok niet hoeft in te tekenen, maar de tijd uitschrijft zoals je het verbaal zou bespreken. Deze opdracht kan het beste gemaakt worden met behulp van een oefenklok. Dan kan de leerling de wijzers daadwerkelijk op de juiste plek zetten. Sommige opdrachten kunnen ook gemaakt worden met behulp van een tactiele tekening, zoals het voorbeeld hieronder:
[Bron afbeelding: Wizwijs oefenboek groep 5 blok 1, Zwijsen]
Didactische aanpassing (met tactiele tekening van de 2 klokken)
Opdracht 4.
Pak de tekening bij blz. 29, som 4.
Je krijgt 2 klokken (tekening A en B).
Je krijgt steeds de vertrektijd van een trein.
Vul in: hoeveel minuten te vroeg of te laat ben je?
A.
Vertrek 12:16
[ ] minuten te [ ]
B.
Vertrek 22:57
[ ] minuten te [ ]
Voelbare tekening van deze didactische aanpassing:
Tip: bestel Op de tast… klokkijken. In dit boek zijn allerlei voelbare tekeningen gebundeld rond het thema ‘Klokkijken’. Deze voelbare tekeningen horen niet bij een lesmethode, maar zijn zelfstandig te gebruiken in de klas of thuis. De uitgaven van ‘Op de tast’ sluiten aan bij de kerndoelen!