Hoe ondersteun je leerlingen met dyslexie?
Docent Jankees van Kesteren over zijn ervaringen met LEX
Liever lezen dan luisteren?
Vind je het fijner om de tekst te lezen of wil je de tekst graag delen? Hieronder vind je de tekst van het geluidsfragment:
“Ik werk al jaren als biologiedocent in de onderbouw op het Maaslandcollege, ik vind het fantastisch! In mijn lessen ontdekken de leerlingen alles over de natuur, dier en mens. Veelal praktisch, maar met regelmaat zitten de leerlingen ook met de neus in de boeken voor de theorie. Ik vind het soms lastig om alle leerlingen op de juiste manier te kunnen ondersteunen. Er moet geleerd worden voor de toetsen aan het eind van een hoofdstuk of voor een proefwerkweek, maar hoe doe je dat met dyslexie?
In de personeelskamer vertelde een collega iets over een app om schoolboeken voor te laten lezen. Ik zag het eerst niet zitten, want we hebben op school ooit afgesproken dat de mobieltjes in de tas blijven. Ik werd toch nieuwsgierig, want hoe gaat dat voor mijn vak? Wat blijkt, ook mijn biologieboeken zijn verkrijgbaar op die app! De LEX-app. Ik merk nu bij mijn leerlingen dat ze makkelijker aan de slag gaan in de les, ze lezen en luisteren tegelijkertijd de tekst en de opdrachten. Ik ren niet meer van links naar rechts in mijn lokaal om leerlingen met dyslexie te voorzien van voorgelezen teksten.
Ik heb inmiddels al meerdere collega’s enthousiast gekregen. We moeten het protocol mobieltjes maar eens opnieuw tegen het daglicht houden!”