Didactische aanpassingen bij rekenen: tabellen
Hoe pas je tabellen aan voor een blinde leerling?
Voorbeeldopgave
Rekensommen in een tabel.
Didactische aanpassing
Opdracht 7.
Je krijgt 12 keersommen.
Vul in.
a. 7 * 8 = [56]
7 * 7 = [ ]
7 * 3 = [ ]
4 * 8 = [ ]
4 * 7 = [ ]
4 * 3 = [ ]
3 * 8 = [ ]
3 * 7 = [ ]
3 * 3 = [ ]
6 * 8 = [ ]
etc.
Hier is een som gepresenteerd is tabelvorm. Jonge blinde leerlingen hebben vaak nog niet met tabellen leren werken. Tot en met groep 6 worden alle tabellen door ons uitgeschreven zoals in dit voorbeeld.
Verhoudingstabellen verdienen een aparte vermelding: ze worden in het basisonderwijs een kwartslag gedraaid, en dus verticaal weergegeven in plaats van horizontaal. Op deze manier staan de twee getallen van de verhouding naast elkaar, en niet onder elkaar. Zowel in een Edutekst-tabel als in een puntkommatabel lijkt dit zo het meest op een echte verhouding (bijvoorbeeld 1 staat tot 5 > 1:5). Het zorgt voor overzicht bij het lezen van de tabel en de koppeling naar een echte verhouding.
Voorbeeld:
1 ; 5
2 ; 10
3 ; 15
6 ; 30
[Bron afbeelding: Reken zeker, Leerwerkboek 4c, Noordhoff Uitgevers 2010]
In deze tabel is het de bedoeling dat leerlingen aflezen welke prijs wordt betaald in een bepaalde situatie. Leerlingen in groep 7 en 8 hebben met hun schermuitleesapparatuur leren werken en kunnen eenvoudige tabellen in Word lezen. Ook snappen ze inmiddels hoe een tabel werkt. In het Edu-tekstbestand ziet zo’n tabel eruit als een Wordtabel. Je kunt heen en weer springen tussen de cellen, rijen en kolommen. In brailleprint wordt de informatie uit de cellen van elkaar gescheiden door puntkomma’s.