Didactische aanpassingen bij zaakvakken: tekenopdrachten
Alternatieven voor tekenopdrachten
‘Bij het thema Nederland als onderdeel van Wereldoriëntatie heb ik gekozen voor het maken van grachtenpandjes. Als materiaal heb ik de kinderen houtskool laten gebruiken. De opdracht: teken de omlijning van een grachtenpand, kleur het in en versier het.’ Een dergelijke opdracht komt vaak voor. Maar wat nu als je een blinde of zeer slechtziende leerling in de klas hebt? Er zijn goede alternatieven te bedenken. We geven je een voorbeeld.
Voorbeeldopgave
Zelf een tekening maken:
Didactische aanpassing
Opdracht 1
Wat weet jij over een dinosaurus?
Schrijf een paar kenmerken op.
[]
Een blinde leerling kan deze opdracht niet tekenen, hij kan wel een dinosaurus omschrijven. Door de leerling kenmerken te laten opschrijven, wordt ook bij de blinde leerling het beeld getoetst van een dinosaurus. Let wel, als kinderen alleen maar passief luisteren en verbaal feedback geven, zijn ze niet actief betrokken bij het kennisproces. Het is belangrijk dat ze actief met creatieve werkvormen bezig zijn, net als de ziende leerlingen. Eduvip heeft vele creatieve werkvormen op hun platform geplaatst.
Publicatiedatum: 24 september 2019
Laatste update: 1 year geleden